Home » Mielipiteet

Mielipide: Liikaa läksyjä?

Written By: admin on tammikuu 18, 2016 No Comment

Tuntuuko koulu liian raskaalta? Eikö kylmänä ja pimeänä talvena tee mieli opiskella? Et varmaankaan ole ainut joka näin ajattelee.
Monet, varsinkin yhdeksäsluokkalaiset, ovat hukkua töihin. Kymmen-sivuinen kirjallisuustyö, kokeet, panikointi ensi jakson valtakunnallisiin, aineiden päättötyöt… kaikkien palautuspäivä samoille viikoille. Tuttu on varmaan myös tunne: Saat yhden asian valmiiksi, heti pitää uusi aloittaa.
Ala-asteella valitettiin jos viikonlopulle annettiin yksi tehtävä läksyksi, eihän niin voi tehdä! Täällä siihen on jo totuttu. Kokoajan opettajat huomauttavat, kuinka kahdeksannen ja varsinkin yhdeksännen luokan numeroilla on merkitystä. Syntyy tressi siitä, pärjääkö kokeissa ja saako hyviä numeroita, jotta voi päästä haluamaansa jatko-opintopaikkaan.
-Ette opiskele koulua, vaan elämää varten. Nämä opettajien sanomat sanat ovat liiankin tuttuja, vaikka tottahan se on, niin silti sitä ei vain jaksaisi kuunnella. Vaikka peruskoulussa ei varsinaisia koeviikkoja olekaan, ajoittuvat monet niistä samoille viikoille varsinkin jakson loppuun. Onhan se mukavaa, kun ruotsin ja englannin kokeet ovat peräkkäin, ja sanat sekoittuvat keskenään. Joskus voi jopa olla, että samalle päivälle on osunut kaksi koetta. Eihän sen pitäisi olla mahdollista, mutta silti voi valinnaisten kokeet olla vahingossa osunut samaan päivään esim. matikan kokeen kanssa. Onneksi Hakkarissa on kivat opettajat, jotka pienellä neuvottelulla voivat joko siirtää koetta tai antaa sinulle mahdollisuuden tehdä koe myöhemmin.
Koulun läksymäärää ja siihen tuntuuko se raskaalta, voi kuitenkin itse vaikuttaa. Se teetkö läksyt koulun jälkeen kun asiat ovat vielä mielessä, vai mieluummin väsyneenä puolilta öin, vaikuttaa paljon läksyjen jaksamiseen. Kokeisiin lukeminen kannattaa aloittaa muutamaa päivää ennen, näin voit lukea alueen pienemmissä osissa ja opit paremmin. Viimeisen illan monen tunnin, jopa yön, pänttäyksistä ei välttämättä ole hyötyä, varsinkaan jos opeteltavaa on paljon.
Mitä yhdeksännen luokan oppilaat voivat sitten sanoa nuoremmille? Ei hätää, viimeistään ysillä teillekin tulee kasa läksyjä. Monia 7. ja 8. luokkalaisia luultavasti jännittää ysin kirjallisuustyö. Teille on kerrottu kuinka rasittavaa se on, ja kuinka paljon siihen pitää käyttää aikaa. Ja sivujakin on vähintään 10! Oletteko kuitenkaan kuullut, että kirjallisuustyöhön saa käyttää melkein kaksi kuukautta aikaa ja että sivujen ei välttämättä tarvitse olla ihan täynnä tekstiä.
Koulu ei onneksi ole pelkästään kokeita ja läksyjä. Liikuntapäivät ja koulun pitämät erikoisohjelmat tuovat piristystä arkeen ja auttavat jaksamaan. On hyvä myös muistaa, että viikonloppuisin saa rentoutua ja unohtaa hetkeksi koulun. Kesälomaankin on enää vain vähän yli 4 kuukautta, ja sitä ennen on vielä talvi-ja pääsiäislomatkin.
Koulussa tapaat paljon kavereita ja voit kokeilla mm. kemian tunnilla asioita jota et muualla kokisi. Ns. koulun pakkolukukirjat eli esitelmää varten luettavat kirjat saavat sinut kokeilemaan jotain uutta ja voivat esitellä sinulle kirjailijan, jota et ennen tiennyt. Eivät ne läksyt niin huonoja olekaan?

th