Home » Urheilu

Liikuntapäivä ysiluokkailaisten silmin

Written By: admin on helmikuu 22, 2016 No Comment

Liikuntapäivää vietettiin 16.2.2016. Tässä muutaman ysiluokkalaisen oppilaan ajatuksia päivästä.

Pilkkimatka

Pilkkimään mentiin kävellen tai opettajien kyydillä. Paikkana toimikin Lahdenkylän ranta. Jäälle sai mennä vasta kun oltiin saatu turvallisuusohjeet.

Jäälle päästyämme kävelimme pitkän matkan järven keskelle ja aloimme kairata reikiä. Jää olikin melkein 40cm paksua ja siksi kairaaminen ottikin voimille ja kesti jonkin aikaa. Sitten alettiin pilkkiä. Kalaa ei tullut vaikka kuinka hiljaa oltiinkin. Vaikka edellämme olevat seiska luokkalaiset saivatkin koko ajan kalaa niin kalaa ei vain tullut. Jotta ajan sai kulumaan piti välillä vähän juosta ja tehdä jotakin muutakin. Lopuksi kävimmekin syömässä makkarat ja juotiin kaakaota ja kahvia. Keskellä päivää myös jää alkoi paukkua sen halkeilun takia, joka johtui aurinkoisesta päivästä. Koululle päästiin kävellen tai kyydillä ja sitten mentiinkin syömään. Koululta tai rannalta sai kanssa lähteä suoraan kotiin.

Pilkki4-300x225

pilkki31-300x180

Kävely

Päätin mennä liikuntapäivänä kävelemään, koska minua ei kiinnostanut mennä mihinkään muualle. Olisin mennyt hiihtämään, mutta huonot ladut eivät paljon houkuttaneet. Joo olihan se kävely sieltä nurmen ja lahdenkylän kautta ihan kivaa, kun oli niin kaunis ilmakin, mutta oli se myös aika syvältä. Pitkä matka uuvutti ja jalkapohjani olivat erittäin kipeät jo kävelyn puolivälissä ehkä senkin takia, että minulla oli aivan tavalliset tennarit ja ne eivät oikein suosineet pitkää kävelymatkaa ja takkikin painoi mukavasti hartioita. Kävelyhän ei ole mitään parasta liikuntaa, mutta vielä kun on oikein makkaranpaisto mahdollisuus niin sehän se on sitä oikeata hyötyliikuntaa. Ja tietenkin olisinhan voinut vähän juosta siinä kävelyn ohessa, mutta milläs juokset kun ei kenkä pidä, on kuuma ja jos juokset kylmä, ei huvita muutenkaan koko ajatus ja kukaan kavereistakaan ei halua juosta. Mutta päivähän oli muuten aivan loistava, kun pääsi kotiinkin niin aikaisin. Päivän pisteet 3/5.

Parkki

Liikuntapäivä vietettiin 16.2, johon osallistui koko koulu. Jokaiseen lajiin oli oma aikataulu, johon lähdettiin omaan tahtiin kun oli käynyt A-solussa ilmoittautumassa. Liikuntapäivä oli kaikin puolin ilmeisesti onnistunut kaikilta, en ole ainakaan kuullut, että jotakin olisi sattunut liikuntapäivässä.

Itse vietin liikuntapäivän 9.lkn parkissa. Menin 9.00 parkkiin, siellä oli minun lisäksi 2 muuta joten ainakaan ysiluokkalaisissa ei ollut montaa loukkaantunutta. Tein parkissa vain matikan tehtäviä ja luin äidinkielen kokeeseen ja muutaman ruotsin tehtävän mitä on jäänyt tekemättä. Päivä oli harvinaisen tylsä, mutta minkäs sille teet, että et päässyt osallistumaan mihkään lajiin liikuntakiellon vuoksi. Olimme vain koko päivän parkissa, syömässä sai käydä, mutta muuten vain istuttiin paikallaan. 11.30 tuli muutama oppilas tekemään tekemättömiä kokeita, ja korvaamaan luvattomia poissaoloja. Päivä meni kuitenkin ihan nopeasti, kun pääsi n.12.30 kotiin. Meillä oli pidempi päivä kun muilla, ja 100 kertaa tylsempi kun liikkujilla.