Home » Uncategorized

Aneten aluepuheenvuoro nuorten parlamentissa

Written By: admin on huhtikuu 18, 2016 No Comment

Täysistuntosali

15.4. Nuorten parlamentissa koulumme oppilasedustaja Anette Länsipuro pääsi pitämään Länsi-Suomen alupuheenvuoron. Muutaman minuutin kestävä puhe on luettavissa alhaalta.

”Arvoisa puhemies, hyvät kansanedustajat, ministerit ja oppilastoverini,

Nuorten hyvinvointi koostuu useista eri tekijöistä, sekä mitattavista asioista että yksilön henkilökohtaisista arvoista ja tuntemuksista. Mitattavia asioita voi olla esimerkiksi toimeentulo ja elintaso. Näitä asioita voi mitata ja arvioida helposti, kun taas yksilön omakohtaiset arvot ja tuntemukset ovat kuin ovatkin yksilöllisiä ja tapauskohtaisia, eli niitä ei voi tarkoin tutkia tai vertailla. Fyysinen kuntokin riippuu jonkin verran jokaisen omista geeneistä, jotka ovat melkein kaikilla meillä erilaiset. Kuitenkin nämä hyvinvoinnin eri osa-alueet vaikuttavat usein toinen toisiinsa, joten jokainen tekijä on yhtä tärkeä.

Hyvinvointiin vaikuttaa myös monta eri muuttujaa. Ne voivat olla yksilön henkilökohtaisia (fyysisiä, psyykkisiä tai sosiaalisia) tapahtumia, äkillisiä muutoksia omassa taloudessa tai asioita meitä ympäröivässä yhteiskunnassa.

Nuorten hyvinvointia estävät nuorten työttömyys, koulu-, netti- ja työpaikkakiusaus sekä yhteiskunnan antamat ristiriitaiset kannustimet.

Hallitus leikkaa ja aikoo edelleen leikata kolme miljardia euroa koulutuksesta ja tutkimuksista. Esimerkiksi ammattiopistoissa on oppituntien määrä laskenut paljon, joka lisää siis työssäoppimisjaksoja joten niitä voi olla liikaakin. Omassa kunnassani, Lempäälässä, koulutuksesta leikataan yli miljoona euroa. Koulutuksen leikkauksista seuraa muun muassa isommat ryhmä koot ja kuraattorien sekä koulupsykologien väheneminen. Oppilas voi jäädä helposti huomaamattomaksi isossa ryhmässä joka voi johtaa syrjäytymiseen ja jos ei ole enää kuraattoreitakaan ei oppilaalla ole välttämättä ketään aikuista kelle puhua ongelmistaan.

Nuorten hyvinvointia voitaisiin edistää aktivoimalla nuoria työnhakuun ja työelämään, kuten  jo olemassa olevilla TyöElämäänTutustumisilla yläasteen

aikana pyritään. Omalla kunnallani on toiminnassa Starttipaja, joka tarjoaa mahdollisuuden, pääsääntöisesti ammattikouluttamattomille nuorille jotka ovat ilman työtä tai opiskelupaikkaa, korottaa peruskoulun päättötodistuksen numeroita ja pohtia omaa tulevaisuutta.

Muuttamalla asenteita kiusaamista kohtaan heti eskarista lähtien ja opettamalla lapsille oman itsensä arvostamista sekä itsetunnon kohottamista, voitaisiin vähentää kiusaamista ja sen vaikutuksia. Monissa kouluissa on  toiminnassa KiVa-koulu ja vertaissovitteluohjelma VerSo, jotka ehkäisevät tai ratkaisevat kiusaamistilanteita. Koska suurin osa moraalisista arvoista ja asenteista opitaan kuitenkin kotoa, tulisi vanhemmille tarjota apua ja tukea kasvatuksen haasteissa.

Erilaiset tuet ja etuudet, jotka mahdollistavat nuorille kotiin jäämisen ja erakoitumisen yhteiskunnasta tulisi korvata osallistavilla ja kannustavilla ohjelmilla.

Nuoret voivat pääosin hyvin, pidetään heistä huolta myös tulevaisuudessa.”