Home » harrastukset, Urheilu

Lajiesittely: Kenttäratsastus

Written By: admin on toukokuu 2, 2016 No Comment

Kenttäratsastuksesta puhutaan yleensä ratsastuksen kuningaslajina, sillä siinä ratsastetaan kolme osakoetta; koulu-, este ja maastokoe. Ratsukolle tärkeitä ominaisuuksia ovat nopeus, kestävyys ja toimiva yhteistyö. Kenttäratsastus on jaettu kuuteen luokkaan:

Harrasteluokka (harraste)

Tutustumisluokka (tuttari)

Helppo luokka

Vaativa B

Vaativa A

Vaikea luokka

22860126179_a1e9406753

Kenttäratsastuksessa kilpaillaan joko pitkiä tai lyhyitä kilpailuita ja ne määräytyvät luonnollisesti pituutensa mukaan. Pitkät ovat poikkeuksetta kolmipäiväisiä ja osakokeet ovat jaettu kolmelle päivälle. Lyhyessä kaikki osakokeet ratsastetaan yhtenä tai kahtena päivänä. Jos kilpailu on kaksi päiväinen, niin ensimmäisenä päivänä kilpaillaan koulu- ja esteratsastuksessa ja toisena maastokoe.

Koulukoe: Kouluratsastus on perusta kaikelle ratsastukselle. Kilpailuissa tuomarit arvostelevat hevosen liikkeitä, niiden täsmällisyyttä sekä apujen käyttöä. Katso esimerkki rata täältä.

Estekoe:  Esteratsastuksessa oleellista on ylittää tietty määrä esteitä ilman virhepisteitä annetun ajan puitteissa. Esterataan kuuluu yleensä 8-20 estettä.

Maastokoe: Maastoestekoe on kenttäratsastuksen vaativiin osuus. Se suoritetaan vaihtelevassa maastossa; metsässä ja pelloilla. Radalle on rakennettu hyvällä tuurilla 30 kiinteää estettä, jotka pitää ylittää ripeässä tahdissa (esim. 400m/min). Rata on pituudeltaan vaihteleva. Helpossa luokassa radan pituus on yleensä n. 2000m.

22932172980_df3388582e

Olympialaisissa kenttäratsastuksessa on kilpailtu jo vuodesta 1912. Suomessa laji on ollut jo pitkään erityisesti armeijan käytössä ja sen lisäksi Suomi on kilpaillut lajissa jo ennen toista maailmansotaa. Suomalaisupseeri Hans von Essen olikin vuoden 1928 olympialaisissa viides ja se on paras tulos mitä suomalaiset ovat kenttäratsastuksessa saavuttaneet. Lupaavia suomalaisnimiä tulevaisuutta varten ovat Elmo Jankari (mm. nuorten mm-kultaa) ja Sanna Siltakorpi (mm. World cup sijoitukset), jotka ovatkin jo menestyksekkäästi kilpailleet ulkomailla.

Lajin uutiset: Kenttäratsastus saatetaan poistaa olympialaisista, sillä lajin vaarallisuuden vuoksi osa haluaa luokitella sen extreme-urheiluksi.

Tänä vuonna kenttäratsastuksessa on kuollut jo kaksi nuorta naista, 17-vuotias Olivia Inglis (#RideForOlivia) ja 19-vuotias Caitlyn Fischer. Saatamme vain toivoa, että kuolemia ei tule lisää.