Home » Arvostelut

Artistiarvostelu: Eminem

Written By: admin on toukokuu 2, 2016 No Comment

Eminem

Marshall Bruce Mathers lll (Tai taiteilijanimeltään tuttu Eminem) on yhdysvaltalainen rap-artisti, musiikkituottaja ja näyttelijä. Nielsen Soundscanin suorittaman tutkimuksen mukaan hän on 2000- vuosikymmenen myydyin artisti.

Marshall syntyi 17. Lokakuuta 1972 Saint Josephissa Missourissa. Hänen isänsä Marshall Mathers Jr. Jätti poikansa tämän ollessa 18 kuukauden ikäinen. Tämän jälkeen nuori Marshall asui äitinsä Debbie Mathers Briggsin kanssa. Debbie käytti Eminemin nuoruuden aikoihin diatsepaamia, (joka on lääkeaine, jota käytetään ahdistuneisuuden, tuska- ja levottomuustilojen, paniikkihäiriön ja unettomuuden hoitamiseen) huumaustarkoituksessa. Perhe muutti noihin aikoihin paljon, ja useasti nuori Eminem tunsi olonsa kaveripiirissään ulkopuoliseksi.

Rap-musiikin Eminem aloitti 14-vuotiaana räppäämällä paikallisilla pikkuclubeilla. Hänen alkuperäinen taiteilijanimensä oli M&M. Koska rap-musiikki oli noihin aikoihin tummaihoisten tekemää. Eminem päätti todistaa taitojaan erilaisissa Battleissa. Hän ei menestynyt high schoolissa ja lopetti sen käymisen yhdeksännellä luokalla, uusittuaan sen kolmesti. Tästä huolimatta Eminem loi high school-vuosinaan joitakin vahvoja ystävyyssiteitä; hän tapasi koulussa vaimonsa Kimberly ”Kim” Scottin sekä myöhemmin rap-uraa luoneen Proofin. Koulun jälkeen Eminem seurusteli Kimin kanssa. Heidän yhteinen lapsensa, Hailie Jade Scott, syntyi joulukuussa 1995.

Palkinnot

Pääartikkeli: Luettelo Eminemin palkinnoista ja ehdokkuuksista

* Oscar-gaala 2002: Paras laulu. (8 Mile: Lose Yourself).

* American Music Awards -gaala 2010: Paras miespuolinen rap/hip-hop -artisti.

* MTV Europe Music Awards -gaala 2010: Paras rap/hip-hop -artisti.

* Billboard Music Awards -gaala 2011: Paras artisti, paras mies-artisti sekä paras rap-albumi.

* Eminem on tehnyt Guinness World Records ennätyksen: ”Eniten sanoja sisältävä hittikappale” biisillään Rap God. Kappaleessa on 1560 sanaa, keskimäärin 4,28 sanaa sekunnissa.