Kaikki nyt tähyilemään iltataivaalle!

Written By: admin on lokakuu 13, 2016 No Comment

Revontulet ovat valoilmiöitä, jotka koostuvat värikkäistä ja vaihtelevista kuvioista yötaivaalla. Revontulet vaativat näkyäkseen kirkkaan taivaan. Suomessa revontulet ovat yleisimpiä lapissa talvella.

Revontulet syntyvät kun auringosta lähtevä aurinkotuuleksi kutsuttu virta hiukkasia päätyy maan ilmakehään. Voimakkaimpien magneettisten myrskyjen aikana revontulia näkyy paljon ja ne ovat näyttävämpiä kuin myrskyjen ulkopuolella.

Viimeaikoina revontulia on voinut nähdä myös Etelä-Suomessa. Ilmatieteen laitokselta kerrotaan, että auringossa on ollut viime aikoina paljon aktiivisuutta. Tällöin revontulia voi näkyä kaikkialla Suomessa.

Parhaimmillaan revontulet ovat yön tunteina, kello 23-24.

Nyt kaikki vaan selkeinä öinä ihailemaan revontulia!

cc by Janne

Tältä revontulet näyttävät eteläisellä pallonpuoliskolla avaruudesta käsin. Cc wikimedia commons