SUOMALAINEN JUNIORIVALMENNUS TARVITSEE RYHTILIIKETTÄ

Written By: admin on lokakuu 27, 2016 No Comment

Olen useasti puhunut ystävieni kanssa valmennuksesta ja juniorivalmentajista. Ihmettelemme yhdessä, miksi juniorivalmennuksessa on niin paljon epäpäteviä valmentajia. Vaaditaanko juniorivalmentajilta minkäänlaista koulutusta?

Nykyvalmennuksessa en ymmärrä sitä, että nuorelle urheilijanalulle huudetaan ilkeästi, haukutaan ja mennään henkilökohtaisuuksiin mm.huomattelemalla painosta tai pituuskasvusta ja itketetään herkkää nuorta.

Juniorivalmentajina toimiikin melkoinen kirjo erilaisia ihmisiä, joukosta löytyy erittäin päteviä koko sydämellään ammattimaisesti valmentavia valmentajia ja sitten löytyy kokemattomia, ilkeitä, huutavia sekä omia lapsiaan suosivia valmentajia. Lisäksi osasta valmentajia löytyy liian kunnianhimoisia, joilla on niin kova kiire saada kovia tuloksia, että nuori turhautuu ja pitää itseään heikkona. Liian kovan harjoittelun tuloksena nuori voi rikkoa itsensä.

screaming-coach

Olen itsekin joskus joutunut ”huonon” valmentajan hampaisiin, minut haukuttiin useissa harjoituksissa asioista, joita en aina ymmärtänyt ja sain tulla itku kurkussa ja itseäni heikkona pitäen kotiin.

Voiko tätä kutsua urheilun iloksi, en usko että haukkumalla voi saada tai ennen kaikkea päästä huipputuloksiin ja tehdä nuorista uusia tähtiä tulevaisuuden urheiluareenoille.

Liian moni nuori lopettaa urheilun harrastamisen liian aikaisin huutamisen, ilkeyden tai liian nopeiden tulosten seurauksena. Se on huono asia, jos urheilun harrastamisesta jää huono maku. Jokaisen pitäisi liikkua ja nauttia urheilemisesta.

Mietin, miten epäpätevien valmentajien päähän saisi taottua järkeä? Ehkä valmentajille pitäisi järjestää enemmän koulutuksia ja luentoja sekä painottaa henkisen valmennuksen merkitystä, pitäisi puhua enemmän positiivisen ilmapiirin lisäämisestä ja siitä kuinka tärkeää on ottaa jokainen huomioon. Muutenkin mitä kaikkea hyvällä saakaan aikaan? Sanoohan vanha sananlaskukin, että porkkanalla saa enemmän aikaan kuin kepillä.

Jos itse toimisin valmentajana, käyttäisin juniorivalmennuksen kymmentä käskyä.

1. RAKASTA LAJIASI!

2. VÄLITÄ!