Home » Uncategorized

Pyhän Lucian päivä 13.12

Written By: admin on joulukuu 15, 2016 No Comment

Ingrid Holm oli Suomen vuoden 2016 Lucia-neito

Lucian päivää vietetään 13.joulukuuta. Lucian päivä kuuluu alunperin katoliseen pyhimyskalenteriin, mutta on paljon isompi juhla ruotsinkielisessä kulttuurissa, jossa valitaan joka vuosi uusi Lucia-neito, joka on pukeitunut valkoiseen kaapuun, punaiseen vyöhön ja kynttiläkruunuun. Kulkueessa kerätäänvaroja lapsiperheille ja viime vuonna keräys tuotti noin 133 000 euroa.

Tänä vuonna Suomen Lucia-neito oli tänä vuonna 18-vuotias Ingrid Holm.

Lucia on sokeiden ja näkövammaisten pyhimys. Tämä johtuu vanhasta legendasta, jossa kerrotaan, että Lucia repi silmänsä päästään ja lähetti ne tarjottimella ahdistelialleen, joka oli rakastunut Lucian kauniisiin silmiin. Tämäkin on vain legenda muiden joukossa, eikä Luciasta tiedetä paljoakaan.

Hakkarin koulussa Lucian päivää vietettiin myös. Hakkarin oma Lucia-kulkue kävi soluissa laulamassa ja lopuksi pari oppilasta kävi jakamassa yleisölle pipareita. Piparit olivat Pohjola Nordenin Lempäälän paikallisyhdistyksen sponsoroimat. Yhdistys on myös sponsoroinut ensivuodeksi uudet valkeat kaavut, jotka kässä-oppilaat ompelevat. Yhdistyksen edustajia kävi myös kertomassa Lucia – perinteestä kulkueeseen osallistuville. Kiitokset siis Pohjola Nordenin Lempäälän paikallisyhdistykselle yhteistyöstä!

IMG_20161213_084638

IMG_20161213_084808 (1)