Home » Suomi 100 -vuotta

Suomalaisia keksintöjä vuosisatojen varrelta

Written By: admin on maaliskuu 9, 2017 No Comment

Aiv-rehu

AIV-rehu on nautakarjan säilöntärehua, joka on käsitelty AIV-liuoksella paremman säilyvyyden takaamiseksi. AIV-rehun keksijä on Artturi Virtanen. Hän sai nobelin-palkinnon.220px-AIV-rehu

Astiankuivauskaappi

Suomessa astiankuivauskaappia kehitti Maiju Gerhard Työtehoseurassa vuosina 1944–1945. Eduistaan huolimatta astiankuivauskaapin käyttö ei ole levinnyt muihin maihin, vaan se on pysynyt lähinnä suomalaisen keittiön erikoisuutena. Jonkin verran niitä on Ruotsissa ja Italiassa

363e6c81-1ca1-45e2-b12a-b7c28f09669f

Molotovin cocktail

Molotivin cocktail on pullo jonka sisältönä on palavaa nestettä. Pullon suule on sidottu jotakin palavaa ja kun pullo heitetään se rikkoutuu ja palavaa nestettä roiskuu kohteen päälle. Tätä asettä käytettiin talvisodassa tehokkaasti neuvostoliiton tankkeja vastaan.

lataus (1)

Kouluruokailu

Kouluruokailulla tarkoitetaan maksutonta kouluateriaa, johon on oikeutettu jokainen suomalainen niin esi- ja peruskoululainen, kuin myös toisen asteenkin opiskelijakin. Kouluruokailun tavoitteena on edistää oppilaan tai opiskelijan terveyttä ja työskentelytehoa sekä hyviä tapoja.

da215b42c902ee2338fc669c2317896c5a4488e3

Linux

Suomalainen Helsingin yliopiston opiskelija Linus Torvalds halusi käyttää Unix-tyyppistä käyttöjärjestelmää 386-PC:ssään, mutta piti Minixia liian alkeellisena ja alkoi kehittää omaa pääteohjelmaansa, josta myöhemmin kehittyi Linux-ydin. 25. elokuuta 1991 Linus Torvalds laittoi comp.os.minix-uutisryhmään viestin, jossa hän kertoi olevansa tekemässä vapaata käyttöjärjestelmää. Tätä päivämäärää on sittemmin pidetty Linuxin syntymäpäivänä. Sittemmin Torvalds johtaa Linux-ytimen kehitystyötä osallistumatta kuitenkaan itse käyttöjärjestelmän levitysversioiden tai niihin sisältyvien muiden ohjelmien kehittämiseen.

Tux.svg (1)