Vapun vietto

Written By: admin on huhtikuu 27, 2017 No Comment

Vappua vietetään vappuaattona 30.4. ja vappupäivänä 1.5. Tänä vuonna päivien kohdalle sattuu sunnuntai ja maanantai. Vappuna syödään yleensä nakkeja, perunasalaattia, munkkeja ja tippaleipiä, sekä juodaan simaa.

vappu1

Talot koristellaan serpentiinillä ja lapsille ostetaan vappuilmapalloja. Kaupunkien toreilla on vapun aikaan yleensä karnevaalitavaraa myyviä kojuja ja ilmapallokauppiaita. Vappuna paikat ovat yleensä kesän vieton aloittavien opiskelijoiden valloittamia.

vappu2

Monet ylioppilastutkinnon suorittaneet ihmiset pitävät ylioppilaslakkia päässään. Vappu on erityisesti teekkarien suuri juhlapäivä. Silloin julkaistaan useita teekkareiden vappulehtiä, kuten Hässi, Julkku ja Tamppi.

vappu3

Vappu 2017 Pirkanmaalla

Vappua vietetään Ideaparkissa vappupäivänä 1.5. kello 12-18. Päivän aikana järjestetään kaksi brunssikattausta, joihin myydään rajallinen määrä paikkoja. Brunssiin sisältyy ruoan lisäksi paljon ohjelmaa. Brunssialueen ulkopuolelta on mahdollista seurata ohjelmaa ilmaiseksi.

Kulttuurikeskus PiiPoossa järjestetään 30.4 lasten vappujuhla. Ohjatut pajat alkavat kello 12 ja 13.

Tampereella järjestetään perinteiset vappumarkkinat Keskustorilla, Laukontorilla ja Tammelantorilla 30.4. – 1.5.

Suomen Neito lakitetaan perinteisesti vappuaattona 30.4. kello 23.30 – 0.30.

Lapsille on vappupäivänä 1.5. ohjelmaa Tallipihalla kello 10 – 16. Luvassa kaikkea hauskaa lapsille, kuten vappu-apina ja hevosvainuajelua. Myynnissä on käsitöitä ja herkkuja. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Särkänniemen kesäkausi avataan taas vappuaattona 30.4. Luvassa on mm. Yllätysämpäreitä, ilmapalloja ja Riesa-Pelle, sekä ilmaiskonsertti jossa esiintyjinä Vilma Alina ja Ellinoora.

vappu4