Home » Info, Mielipiteet, Pääkirjoitus

Reksin palsta: Elokuu 2018

Written By: admin on elokuu 16, 2017 No Comment

Olemme saaneet aloittaa uuden koulusyksyn aurinkoisissa merkeissä. Onhan se hyvä, että edes nyt on kauniita päiviä…. Toivottavasti kaunis sää saa mieletkin iloisiksi ja askeleet kevyiksi!

Hakkarissa on tänä syksynä noin 580 oppilasta ja noin 60 henkilökunnan jäsentä. Väki ei ole juurikaan viime syksystä lisääntynyt, joten monet käytänteet, kuten ruokailuvuorot, ovat pysyneet ennallaan. Jotain muutoksia olemme kuitenkin tehneet. Tiistaista torstaihin on pidennetty liikuntavälitunti klo 9.50-10.10. Tuolloin on mahdollisuus monenlaiseen liikuntaan tenniskentällä, hiekkakentällä, piha-alueella ja liikuntahallissa. Mahdollisimman monen kannattaa käyttää hyväkseen tämä mahdollisuus, sillä liikunta lisää keskittymiskykyä ja kohentaa mielialaa – aivan tutkitusti! Maanantaisin liikuntavälitunnin sijalla on luokanvalvojan tapaaminen.

Turvallisuuskysymykset ovat kouluissa aina pinnalla. On hyvä muistaa, että esimerkiksi järjestyssäännöt on tehty turvallisuuden ja viihtyisyyden lisäämiseksi – ei siksi, että opettajista on mukava kiusata oppilaita erilaisilla määräyksillä. Turvallisuuteen liittyy monenlaisia tekijöitä, joista yksi näkyvimpiä on liikenneturvallisuus. Hakkarin lähiristeyksessä on isot tietyöt ainakin lokakuun loppuun saakka ja niiden johdosta koulumatkoilla pitää olla entistäkin tarkkaavaisempi ja varovaisempi. Muuten liikenteessä pitää tietenkin noudattaa liikennesääntöjä, kuten   nopeusrajoituksia ja  väistämisvelvollisuuksia. Aina pitää ottaa huomioon muut kulkijat!

Jokaisella  hakkarilaisella on oikeus tuntea olonsa turvalliseksi ja turvatuksi myös koulussa, sekä oppitunneilla että ruoka- ja välitunneilla. Jokainen on täällä yhtä arvokas ja yhtä tärkeä eikä kenelläkään ole oikeutta toisten kiusaamiseen sen enempää fyysisesti kuin henkisestikään. Kun ihan jokainen pitää omalta kohdaltaan huolen, että kohtelee kaikkia muita hyvin ja kunnioittavasti, niin tämä asiahan hoituu sillä tavoin!  Jos kuitenkin huomaa jonkun tulevan kaltoin kohdelluksi, siitä on heti kerrottava jollekin koulun aikuiselle.

Kaikkien koulujen tämän vuoden teema on Huomaa hyvä!. Toivoisin, että me kaikki osaisimme tänä vuonna huomata kaiken sen hyvän, mitä on itsessämme, toisissamme, koulussamme, Lempäälässä ja koko 100-vuotiaassa Suomessa. Toki kehittämistäkin on paljon, mutta usein hyvä jää huomaamatta ja ainakin ääneen toteamatta. Korjataan tämä nyt ja valitetaan vähemmän, mutta välitetään enemmän!