Home » Arvostelut, Elokuvat

ARVOSTELUSSA: Kaksin Karkuteillä (2010)

Written By: admin on elokuu 30, 2017 No Comment

Esitys1

Kaksin karkuteillä (Tangled) on Disneyn vuonna 2010 julkaistu animaatioelokuva, joka yhdistää kaksi Grimmin veljesten satua. Ihme kyllä, leffaa ei ole huomioitu mielestäni tarpeeksi, vaikka se on aikalailla samaa kamaa Frozenin kanssa. Mutta sitä varten tämän arvostelun teen ja nyt pääsen tuhoamaan lapsuusmuistoni ja ostin tämän tekeleen DVD:lle!

Leffa kertoo Tähkäpää -nimisestä tytöstä, joka on koko ikänsä asunut tornissa äitinsä ylisuojelevaisuuden takia ja syystä. Tytöllä on nimittäin erityinen parantamisen lahja aikahiuksiensa avulla ja hiuksilla on mittaa. Kunnes eräänä päivänä torniin tunkeutuu Flynn Rider. Tähkäpää ottaa mestarivarkaan oppaakseen ja lähtee pois tornista etsimään salaperäisiä tähtiä, jotka näkyvät taivalla vain hänen syntymäpäivänään.

Tarina on perinteinen satuelokuvaan, mutta se ei haittaa ollenkaan, koska juuri se leffassa kiehtoo.

Kaksikko sopii hyvin parivaljakoksi, kun yhdistetään hieman pelokas, mutta naiivi Tähkäpää ja hurmurirosvo, jota jahtaa virkaintoinen hevonen. Tähkäpään äiti Gothel hyötyy tyttärensä taikahiuksista ja siksi on ikinuori. Hän osaa esittää huolehtivaista ja lämpöistä, mutta hänen juonitteleva puolensa ei tule yllätyksenä. Silti hän on tosi mielenkiintoinen hahmo. Sivuhahmot ovat mitä nyt on. Jotkut ovat hyviä, jotkut taas heiluvat tyhjän panttina.

Disneyn perinteiseen tapaan, maisemat ovat ihanan kesäiset ja kauniit. Erityisesti elokuvan lyhtykohtaus on henkeäsalpaavaa katsottavaa. Yksinäinen torni metsän keskellä on myös komeaa katsottavaa.

Elokuvan suomidubbaus on erityisen onnistunut. Tähkäpään roolissa kuullaan näyttelijä Maria Ylipää, eikä parempaa hänelle voisi löytää. Niin kirkas ja nuorenkuuloinen. Flyn Riderin roolissa taas on muusikko Lauri Tähkä. Hänen näyttelemisessä on vielä parantamisen varaa, mutta hän onnistuu roolissaan suhteellisen hyvin. Gothel -äidin dubbaajaa täytyy myös kiittää, Sari Ann Stolt on nimittäin aivan mahtava katalana äitihahmona. Ja hauskinta tässä on, että Stolt dubbaa alkuperäisessä Pokemonissa Ash Ketchumin äänen 😀

Yllätys kyllä, pidin kaksikon yhteislaulusta tosi paljon, vaikka en erityisesti Tähkän fani ole. Ihan hyvänkuuloinen, kun ei huuda kokoajan XD

Kaksin Karkuteillä saa takuuvarman 3,5! Elokuvan musiikki on hyvää, hahmot toimii ja ulkonäkö on kaunista. Ainoat huonot puolet on jotkut sivuhahmot ja se, että aikoinaan leffan trailerit ja teaserit antoi leffasta aivan väärän kuvan. Että leffa olisi jotain kreisikomeidaa, niinkuin alla oleva pätkä antaa ymmärtää. Lisäksi siinä on kohtauksia, joita ei edes ole lopullisessa elokuvassa. En sitten tiedä, pelkäsikö Disney, että kukaan ei tule katsomaan prinsessaleffaa, sillä sitä se on.

-Veikko | Arvosana:  ★★★,5