Home » Uncategorized

Mielipide: Puhelimien kerääminen koko luokalta ei ole oikein

Written By: admin on marraskuu 16, 2017 One Comment

Koulussamme on käytäntö, jossa puhelimet kerätään pois jokaisen oppitunnin aluksi. Syynä tähän on ilmeisesti puhelimista aiheutunut häiriö. Puhelimet ovat häirinneet opettajien mielestä oppituntia liikaa, eikä tällöin opetetuksi tarkoitettuja asioita saada käytyä läpi. Olen samaa mieltä, että opetetut asiat pitää käydä läpi ja jokaisella pitää olla oikeus työrauhaan, mutta tämä käytäntö on lain vastainen toimenpide. Opettajat tekevät tärkeää työtä opettaessaan meitä. Työrauha on tärkeä asia, mutta joku raja kuitenkin.

Homma ei kuitenkaan toimi niin, että puhelimet kerätään kaikilta oppilailta jokaiselta tunnilta. Perusopetuslain 36 d § mukaan rehtorilla tai opettajalla on oikeus ottaa haltuunsa sellainen esine, jolla oppilas häiritsee opetusta tai oppimista.

Lain mukaan vasta silloin, kun puhelinta käytetään tunnilla ja sillä häiritään työrauhaa, puhelimen voi kerätä pois yksittäiseltä oppilaalta. Eli puhelimia ei voi kerätä vain järjestyshäiriöiden ennaltaehkäisemiseksi koko luokalta, vaan tähän keräämiseen tarvitaan se häirintä. Myös hallintolain 6 § mukaan kaikkea viranomaistoimintaa koskevan suhteellisuusperjaatteen (eli viranomaisten toimien on oltava oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden) mukaisesti voidaan toimia vasta silloin, kun häirintä tapahtuu. Koulu ei voi omilla järjestyssäännöillään kumota perusopetuslakia, joka takaa oppilaille oikeuden omiin tavaroihinsa.

Perusopetuslain 36 f § mukaan oppilaan esineiden ja aineiden haltuun ottaminen tulee kirjata ja toimenpiteistä on ilmoitettava oppilaan huoltajille mahdollisimman pian. En usko, että näitä kaikkia olisi kirjattu ja enkä ainakaan usko, että niistä olisi ilmoitettu

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että opettajilla pitää olla keinot puuttua häirintään oppitunnin aikana. Puhelimen saa ja pitää takavarikoida, mikäli sillä aiheutetaan häiriötä. Mutta kuitenkin vasta silloin, kun sillä todellakin aiheutetaan häiriötä.

Omassa luokassani puhelimet eivät ole aiheuttaneet ainakaan kovin suurta häiriötä. Enemmän tuntuu menevän aikaa tunnista siihen, kun opettaja käskee kaikkia laittamaan puhelimen laatikkoon. Myöskin osa opettajista ovat ottaneet tämän laatikon todella tosissaan. Osaa opettajista kiinnostaa oikeasti paljon enemmän se, onko kaikkien puhelin laatikossa kuin se, että häiritäänkö tuntia oikeasti esimerkiksi juttelemalla koko ajan. Minun mielestäni jutteleminen tunnilla häiritsee tuntia paljon enemmän kuin taskussa tai repussa oleva puhelin.

Voisin rohkaista opettajia käyttämään elektroniikkaa (tietokoneet, läppärit, tabletin puhelimet) enemmän hyödyksi oppimisessa. Jos puhelimia käytettäisiin entistä enemmän oppimiseen, se voisi vähentää niiden haittakäyttöä.

Pohdin seuraavaksi kysymystä kolmesta etiikan tarkastelun näkökulmasta.

1. Mielialaetiikka

Sille, miksi en halua laittaa puhelintani laatikkoon, on monia syitä. Minun puhelimeni voi ottaa joku muu oppilas. Jos tämä tapahtuu vielä valinnaisessa aineessa, minun puhelin voi vahingossa joutua toiselle oppilaalle, joka ei ole luokallani. Näin minulle kävikin tietotekniikan tunnilla, jonka jälkeen puhelinta sai etsiä kansliasta. Tämä aiheutti siis turhaa työtä minulle, koska mikäli minulla olisi ollut puhelin, en olisi joutunut etsimään sitä. Se voi mennä myös rikki laatikossa ollessaan, jolloin pitää jälleen selvittää kenen toimesta se meni rikki eli kuka korvausvastuussa.

Opettajien näkökulmasta puhelimet halutaan kerätä, ettei tunnit keskeydy jatkuvasti, kun joku käyttää puhelinta oppitunnilla. Tunneilla ei tällöin päästäisi oppimaan kaikkia asioita. Tunneilla kuvaamista myös pyritään rajoittamaan keräämällä puhelimet. Sillä pyritään myös estämään muiden oppilaiden ja opettajien kuvaaminen, jotta kuvat eivät leviäisi nettiin.

Vanhempien näkökulmasta asia on ehkä hieman monimutkainen. En osaa itse heti ajatella mitä mieltä vanhemmat voisivat tästä olla. Voisin ajatella, että vanhemmat eivät ainakaan halua, että heidän lapsi käyttää koko oppitunnin puhelinta. Riippuu varmasti myös ihmisestä, miten eri vanhemmat suhtautuvat tähän asiaan. Jotkut varmasti ovat lapsiensa kannalla ja jotkut opettajien kannalla.

2. Seuraamusetiikka

Itse ainakin koen ärsyttäväksi asiaksi puhelimien viemisen laatikkoon. Uskon silti, että en ole ainut. Voisin ajatella, että oppitunnit ovat kuitenkin rauhoittuneet, koska puhelimia ei enää käytetä tunnilla luvatta. Jotkut oppilaat varmasti käyttäisivät puhelimia tunnilla, jos niitä ei kerättäisi. Tällöin puhelimet otettaisiin heiltä pois.

3. Velvollisuusetiikka

Yhdistyneiden kansakuntien Ihmisoikeuksien yleismaailmallisen julistuksen artikla 17 mukaan jokaisella on oikeus omistaa omaisuutta ja keneltäkään ei mielivaltaisesti riistetä hänen omaisuuttaan. Saman julistuksen artikla 26 mukaan jokaisella on oikeus saada opetusta. Tämä takaa oikeuden häiriöttömään opetukseen.

Loppupäätelmä

Pohdittuani asiaa edellä mainituista kolmesta näkökulmasta, olen tullut siihen tulokseen, että puhelimien kerääminen koko luokalta ei ole mielestäni oikein. Koen puhelimen laatikkoon pistämisen vääryytenä. Se ei ole mielestäni oikein. Tietysti puhelimia ei kuitenkaan voida käyttää oppitunnin aikana ja työrauha on säilytettävä luokassa.

One Response to “Mielipide: Puhelimien kerääminen koko luokalta ei ole oikein”

1. Lukiolainen says on: 22 marraskuun 2017 at 2:42 pm

Jonnella tainnut vähän mielikuvitus laukata jos et tajua että käymällä koulua sitoudut noudattaam koulun sääntöjä ja koululla on oikeus laatia omat säännöt sekä muuttaa niitä tarvittaessa.