Festival des Arts et des Sciences, Loches, Ranska

Hartaasti valmisteltu matka taidefestivaalille Ranskaan toteutui huhtikuun alussa 1.-8.4.2017. Lentomme lähti aikaisin lauantaiaamuna Riian kautta kohti Pariisia. Matkassa oli allekirjoittaneen lisäksi Emma, Milja, Jutta, Sahara, Tiina ja Ulrika sekä ohjaava opettajamme Maija Häärä.

Charles de Gaullen lentokentältä matkamme jatkui kohti Pariisin keskustaa. Tarkoituksenamme oli käydä katsomassa Eiffelin tornia ja Riemukaarta. Oli upeaa nähdä nämä kuuluisat nähtävyydet omin silmin. Aluksi jouduimme säätämään matkalaukkujemme kanssa, mutta lopulta saimme kaiken järjestettyä. Pariisissa oli helppoa kulkea, kun mukana oli kokenut Pariisin matkaaja, Maija. Katsoimme nähtävyydet, kävimme syömässä sekä pääsimme shoppailemaan kuuluisalle Champs-Élysées’lle. Pariisi oli juuri niin ihana kuin olimme kaikki osanneet kuvitellakin!

Seuraavaksi suuntasimme juna-asemalle. Menimme junalla St Pierre des Corpsiin, josta meidät haettiin minibussilla Lochesiin. Majoituimme muiden delegaatioiden kanssa mukavaan majataloon.

Koko viikko oli tapahtumia täynnä! Heti sunnuntaina menimme aamiaiselle muiden kanssa ja pääsimme tutustumaan heihin. Oli hienoa kuulla eri kulttuureista ja päästä käyttämään eri kieliä. Sunnuntain ohjelmaan kuului esimerkiksi koululla vierailu sekä katolinen messu. Messun jälkeen oli ”international lunch”, jolla oli jokaisesta maasta jotain perinteistä syötävää. Saimme maistaa esimerkiksi palestiinalaisia herkkuja sekä eteläafrikkalaisia toukkia. Lounaan jälkeen lähdimme bussilla Villandryn linnaan. Jokaisella delegaatiolla oli omat paikalliset oppaat, jotka ohjasivat meitä viikon ajan. Meidän oppaamme Clara ja Mathilde opastivat meitä siis muun muassa paikallisessa linnassa. Molemmat tytöt olivat huippumukavia, ja meistä tulikin hyviä ystäviä viikon aikana.

Maanantai käynnistyi heti aamulla The Great Game -kaupunkipelillä. Kiersimme ympäri kaupunkia etsien rasteja, ja samalla saimme ihastella kauniita maisemia. Jokaisella rastilla oli tehtäviä, jotka meidän piti suorittaa. Tehtävät olivat hauskoja ja kaikki hyvin erilaisia. Pelin teki vielä mukavammaksi lämmin sää; jopa t-paidalla tuntui joskus olevan liian kuuma. Kesken pelin tajusimme, että värijauhosota alkaa pian. Riensimme paikalle ja aloitimme sodan. Se oli hauskaa ja saimme hienoja kuvia, mutta värien saaminen tukasta ja vartalosta osoittautui yllättävän vaikeaksi! Etenkin Jutta sai vaaleisiin hiuksiinsa ilmaisen värjäyksen keltaisella ja violetilla värillä. Sodan jälkeen tuli kiire käydä suihkussa, sillä ensimmäinen esitys olisi illalla. Oma esityksemme meni erittäin hyvin. Yllättävintä oli nähdä, miten innokkaasti ihmiset tulivat mukaan tanssimaan. Tällaista ei olisi ikinä tapahtunut Suomessa. Jokainen esitys oli erilainen, joten niitä oli mukava katsoa.

Tiistaiaamuna menimme koululle kertomaan alakouluikäisille oppilaille Suomesta. Emme olleet valmistautuneet esitykseen ollenkaan, mutta se meni todella hyvin! Oli hauska nähdä, miten lapset innostuivat meille tavallisista asioista kuten suomenlapinkoirasta tai revontulista. Lapset pääsivät lisäksi maistamaan salmiakkia. Heidän ilmeensä olivat kyllä näkemisen arvoisia! Tämän jälkeen otimme lasten kanssa osaa kaupungin läpi kulkevaan kulkueeseen. Jokainen maa oli tuonut lippujaan ja muita maansa tunnuksia kulkueeseen, ja Lochesin kaduilla kulkikin varsinainen kulttuurisoppa. Saimme parhaan luokan kannustusjoukoiksemme ja “La Finlande”-huudot kuuluivatkin varmasti pitkälle. Kulkueen jälkeen kaikki kerääntyivät koululle rukoustilaisuuteen, joka pidettiin monella eri kielellä. Tilaisuus huipentui yhteiseen flash mobiin. Illalla meillä oli vielä esitys teatterisalissa. Pääsimme näkemään eri esityksiä kuin aikaisemmin, mikä oli mukavaa. Teatterisalissa oli paljon ihmisiä, joista melkein jokainen tuli tanssiimme mukaan. Esitysten jälkeen suuntasimme koululle, missä oli delegaatioille järjestetty disko. Diskossa pääsimme tanssimaan ja syömään ranskalaisia herkkuja. Lisäksi saimme vaikuttaa musiikkivalintoihin, joten diskossa kuultiin myös Antti Tuiskua. Saimme myös hyvän tilaisuuden päästä tutustumaan muihin delegaatioihin paremmin illan aikana.

Keskiviikko on toripäivä Lochesissa, joten suuntasimme sinne. Saimme maistiaisia paikallisista herkuista, ja pääsimme myös ostamaan tuliaisia ja muuta ihanaa. Kaupungintalolla kävi jokaisesta delegaatiosta yksi tai kaksi oppilasta opettajansa kanssa. Siellä delegaatiot toivotettiin tervetulleeksi Lochesiin. (Mainittakoon vielä, että tarjolla olleet sipulirenkaat olivat herkullisia.) Torilta suuntasimme kaupungissa sijaitsevaan vanhaan linnaan, jossa saimme kierrellä. Illan esityksen jälkeen pääsimme osallistumaan vaikuttavaan soihtukulkueeseen. Kuljimme läpi Lochesin katujen käsissämme suuret soihdut. Kulkueen jälkeen saimme lähettää taivaslyhtyjä ilmaan. Iltataivas näytti todella kauniilta täyttyessään erivärisistä taivaslyhdyistä. Tämän jälkeen katsoimme ilotulituksen. Ilotulituksessa ei ollut selkeästikään mietitty rahaa, ja se oli varmasti suurin ilotulitus, jonka olimme koskaan nähneet!

Torstaiaamuna saimme ensimmäistä kertaa viikon aikana nukkua pitkään. Maija halusi, että saamme kokea aidon ranskalaisen kahvilan, joten menimme paikalliseen kahvilaan aamiaiselle. Pääsimme jopa tilaamaan ranskaksi! Aamupalan jälkeen lähdimme Toursiin, noin Tampereen kokoiseen kaupunkiin lähelle Lochesia. Meillä oli hyvin aikaa shoppailla ja nauttia lämpimästä säästä. Oli mukava käydä etenkin niissä kaupoissa, joita ei Suomesta löydy. Illalla oli vielä viimeiset esitykset.

Kävimme perjantaiaamuna vielä koulussa aamupalalla ja lähdimme sitten minibussilla kohti juna-asemaa. Pariisissa koko lentokenttä jouduttiin evakuoimaan, mutta mistään vakavasta ei onneksi ollut kyse. Lentokoneen laskuteline kosketti Tampere-Pirkkalan lentokentän pintaa viimein noin puoli yksi aamulla.

Matka oli aivan mahtava ja seura vielä parempi! Koko porukkamme oli todella tiivis ja pystyimme juttelemaan kaikesta keskenämme. Oli lisäksi hienoa, että Maija jaksoi meitä niin hyvin koko matkan ajan. Matkasta jäi käteen hienot kokemukset ja paljon ulkomaalaisia ystäviä, joita toivottavasti vielä joku päivä näemme. Ranskassa oppi kyllä myös arvostamaan Suomea ja suomalaisia tapoja, esimerkiksi aikataulutus ja aikataulussa pysyminen toimii Suomessa selkeästi paremmin. Viikko oli yksi parhaista, ja oli hienoa että se järjestyi!