ruk1

Resa till Sverige 24.-28.4.2017

2Lähdimme reissuun lukiolta iltapäivällä, pakkasimme kimpsut ja kampsut Bussiin. Lähtöfiilikset oli sekavat, mutta tottakai odotimme innoissaan jo tulevan illan tapahtumia – laivaan nousua ja ensimmäistä yötä turistimatkallamme. Ilta menikin rattoisasti, tutustuttiin paremmin bussikuskiimme matkalla Lempäälästä Auran ABC:n kautta Turkuun. Turussa istuttiin jo nälkäisinä laivaan nousua ja ajateltiin Viking Gracen Buffea.

Illan edetessä me päästiin kuunteleen Hurma bändiä, ja loppuillasta ihmiset riensivät tanssilattialle pistämään jalalla koreasti tangoa ja valsseja, jotka olivat vielä terävässä muistissa Wanhojen päivästä. Eli kaikin puolin vapauduimme ensimmäisenä iltana Suomen kouluilmapiiristä ja aloimme jo selkeästi olemaan reissumielin liikenteessä.3

Seuraavana aamuna heräsimme jo Ruotsin puolelta. Toiset heräsivät virkeämpinä, toiset olivat vasta saaneet unenpäästä kiinni kun jo tömähdettiin satamaan. Siitä alkoi matkamme Ruotsin tanner allamme.

4Tukholmassa noustiin meidän matkabussiin ja kaarreltiin pienen pysähdyksen jälkeen suoraan ystävyyskoululle, jossa meidät suomalaiset otettiin heti lämpimästi vastaan. Ruotsalainen opiskelijaryhmä toimi meidän reissun ajan meille paikkojen näyttäjänä ja oli muutenkin osana meidän kulttuurireissua. Ensimmäinen päivä meni tutustuessa uusiin ihmisiin, koulurakennukseen ja sen tapoihin sekä pääsimme jo pitämään pienen kokoavan puheenvuoron asioista, joista olimme keskustelleet omien ’ kotiryhmiemme ’ kanssa.
Koulussa pistäytymisen jälkeen lähdimme suomalaisten kesken Upsalaan. Upsalassa me näimme vanhan kaupungin ja siihen kuuluvan Viikinki vuoren, suuren Tuomiokirkon sekä Museon. Lisäksi vietimme loppuiltapäivän kierrellen Upsalan keskustaa, sen tarjoamia elämyksiä nautiskellen.

5  6

Lopulta lähdimme melko väsyneinä Upsalasta ruokaostosten kautta tulevalle majapaikallemme, joka sijaitsi kauniilla paikalla luonnonläheisyydessä – järven rannalla. Rakennus oli melkein heti asutettavassa kunnossa, ja sieltä etsimme jokaiselle mukavan nukkumapaikan. Valmistimme yhdessä maittavan iltaruoan, jonka jälkeen pääsimme saunomaan ja nauttimaan illasta. Kaikki meni nukkumaan raukein mielin, sillä tiesimme että seuraavana aamuna lähtö olisi vasta kymmenen paikkeilla, eikä tarvitsisi hoppuilla heräämisen suhteen.

Toinen reissupäivä oli Tukholma päivä. Ruotsalaiset olivat valmistelleet meille nähtävyyksissä kiertelyä ja Tukholman keskustan ja ympäristön esittelyä. Pyörimme kaupungissa omien ns. kotiryhmiemme kanssa ja kävimme niissä kohteissa jotka he olivat meille valinneet näytettäväksi. Pienissä ryhmissä kerkesimme käymään muutamissa kohteissa, mutta kokonaisuudessa suomalaiset näkivät yhteensä lukemattomia museoita ja katuja Tukholman ytimestä. Nähtävyyskierroksen jälkeen meille jäi vielä vapaa-aikaa kaupungissa kiertelyyn ja shoppailuun. Lopulta jätimme Tukholman ja lähdimme metrolla takasin päin kohti majapaikkaa. Kävimme hakemassa grillausta varten ruokaa ja pääsimme viettämään perus suomalaista sauna, grilli iltaa kotoisalle yöpymispaikalle vielä viimeistä yötä vasten.7

Viimeinen aamu starttasi aikaisin, sillä tavarat oli pakattava ja paikat siivottava ennen koululle lähtöä. Hommat saatiin purkkiin yllättävän nopeasti ja pääsimme starttaamaan paluumatkalle. Koululla ohjelmaan kuului Tukholma reissun esittäminen muulle porukalle, joten aluksi hioimme ruotsin kielitaitoja pienryhmissä keskenämme ja lopulta kerroimme koko porukalle eilisen päivän tapahtumista. Tämän jälkeen tietenkin muistimme ystävällistä ja aina niin huomioon ottavaista matkaisäntäämme Uffea pienin tuliaisin. Reissumme koululla vierailun viimehetket oli saapunut, ja ruotsalaiset lähtivät saattamaan meitä takaisin meille jo tärkeäksi muuttuneelle matkabussille.8

Reissu ei kuitenkaan vielä ollut meidän kohdalta ohi, vaan pääsimme katsomaan Globen Areenaa ja ihailemaan maisemia areenan kylkeen rakennetusta näköalapallosta. Ylhäällä käynnin jälkeen jatkoimme metrolla vielä Tukholman keskustaa kohden ja kävimme matkan viimeisessä museossa. Tämän jälkeen meillä oli vielä paljon vapaa-aikaa kiertelyyn, ennen kun lähdimme kävellen kohti terminaalia ja laivaan nousua.