Terveyspäivät Lempäälän lukiossa

1Tampereen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopintoihin kuuluu hankeopinnot, ja saimme järjestää hankkeenamme terveyspäivät Lempäälän lukiossa 19.–20.4. 2017. Pidimme koko koululle yhteisen infotilaisuuden 19.4. Tilaisuudessa kerroimme, miten tulee toimia jos kohtaa tajuttoman potilaan ja demonstroimme tajuttoman potilaan kylkiasentoon kääntämisen. Kertasimme myös painelu-puhalluselvytyksen perusteet. Molempina päivinä oppilailla oli mahdollisuus tulla harjoittelemaan ohjatusti elvytystä Anne-nukeilla. Elvytyksen raskaus ja tehokkaaseen paineluun tarvittava voima yllätti monet opiskelijat. Myös kylkiasentoon kääntämistä sai halutessaan harjoitella.3

Pidimme aulassa kumpanakin päivänä ”terveyskioskia”, jonne oppilaat ja opettajat saivat tulla mittaaman verenpainetta ja täyttämään erilaisia kartoituslomakkeita omaan terveyteensä liittyen. Erityisesti alkoholin riskikäyttöä kartoittava AUDIT-testi oli suosittu ja herätti paljon keskustelua. Meidän sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa sai keskustella omaan terveyteen liittyvistä asioista ja jaoimme tietoa hyödyllisistä nettisivuista, joista voi löytää neuvoja ja apua esimerkiksi päihdelinkki.fi ja mielenterveystalo.fi.

Oppilaat tulivat harjoittelemaan painelu-puhalluselvytystä kiitettävästi ja kaikkien elvytystä harjoitelleiden kesken arvottiin palkinto. Myös verenpaineen mittaaminen oli suosittua. Elvytys on taito, jota toivottavasti ei ikinä tarvitse, mutta jokaisen se tulisi osata. Muistakaa siis elottoman potilaan kohdatessa:

• Onko potilas heräteltävissä? Jos ei, niin soita 112!

• Hengittääkö potilas? Jos hengittää – > kylkiasento. Jos ei – > elvytys

• Avaa hengitystiet kohottamalla potilan leukaa.

• Painele mäntämäisesti potilaan rintakehää 30 kertaa, noin 2 painallusta sekunnissa.

• Sulje potilaan sieraimet, aseta oma suu potilaan suun ympärille ja puhalla rauhallisesti 2 puhallusta, katso että rintakehä kohoaa.

• Jatka kunnes apu saapuu tai potilas virkoaa.
Terveisin TAMKin opiskelijat
Heini, Aino-Helena ja Magdaleena