Kasvisruokaviikot

18033052_1499860690058857_2262834367152546071_nHuhtikuussa koululla pidettiin kasvisruokaviikot yhteistyössä kunnan ruokapalvelun kanssa. Kasvisruokatempaus oli tärkeä osa tämän vuoden Earth Week -projektia.

Ideointiin halusimme yhdistää opiskelijoiden toiveet, kunnan ruokapalveluiden sekä huippukeittiömestareiden ammattitaidon. Vegeruokaresepteihin saatiin ideoita mm. Villa Hakkarissa vaikuttavalta Arto Rastaalta sekä tamperelaisen Ravintola C:n Ilkka Isotalolta. Kahden viikon ajan perusmenun rinnalla oli kasvisruokavaihtoehto, jonka käytännön toteutuksesta vastasi ruokalamme oma huippukokki Marja Saarinen. Koulun omassa keittiössä valmistetut ruuat houkuttelivat tuoksullaan ja maullaan joka päivä valtavan määrän opiskelijoita ja opettajia maistamaan vegeruokaa.
Oli hienoa saada mukaan kunnan ruokapalvelun rautaiset ammattilaiset Liisa Ceylan ja Anni Kaipiainen. Tuoreen kouluruokasuosituksen perusteella joka päivä tulisi olla myös kasvisruokavaihtoehto. Tämä yhteistyöprojekti antoi hyvää pohjaa tuotekehitykselle ja myös nuorten osallistamiselle. On tärkeää saada oppilaat ja opiskelijat mukaan kehittämään kouluruokailua.18056993_1499860746725518_4287070311921109318_n Tämän pilottiprojektin avulla kunnan ruokapalvelun väki sai arvokasta tietoa kasvisruuan menekistä ja reseptiikasta, jota voidaan hyödyntää myös kunnan muissa asiakaskohteissa kuten päiväkodeissa ja Himminkodossa.
Teimme kasviruokaviikkojen jälkeen kyselyn, jossa kysyimme suosikkiruokia ja toiveita. Suurin osa opiskelijoista haluaisi, että kasvisruokaa olisi päivittäisenä vaihtoehtona.
Kasvisruoan lisäämisellä saadaan aikaan merkittäviä ympäristövaikutuksia. Lelulaisilla oli projektin myötä hieno mahdollisuus kokeilla käytännössä miten arjen valinnoilla voi vaikuttaa ympäristön hyvinvointiin.

Maailma pelastetaan pienin arkisin teoin!