Taksvärkki synnytti halun auttaa

Oili ja Seppo Wuolteella on tukikohdassa yli 400 zimbabwelaista aids-orpoa

Syksyn taksvärkki kerättiin Lempäälän NMKY:n organisoimalle Kimbilio-hankkeelle, jossa taloudellisen tuen ja kaikenlaisen muunkin avun kohteena on tansanialainen turvakoti. Taksvärkki poiki jatkoa ja synnytti Leluun oman hyväntekeväisyyteen keskittyneen opiskelijaryhmän, jota ohjaa uskonnon ja psykologian opettaja Sari Haavisto.

Toukokuun 5. päivänä ryhmä isännöi Zimbabwesta tulleita vieraita. Ohessa on Lelun hyväntekeväisyysryhmän jäsenten Sanna Kasevan ja Jutta Juomojan kirjoittama teksti mieleenpainuvasta vierailusta.
Kovia kokenut Letwin laulaa kuin enkeli ja unelmoi paremmasta

Zimbabwelainen Letwin Chakanetsa joutui orvoksi neljän kuukauden ikäisenä. Hänen isänsä karkasi, jonka jälkeen hänen äitinsä riisti oman henkensä sytyttämällä itsensä ja talonsa palamaan. Kuin ihmeen kaupalla, joku pelasti Letwinin liekeistä ja nyt hän opiskelee suomalaisten Oili ja Seppo Wuolteen perustaman ja johtaman Zimbabwen AIDS-orvot ry:n tuella viimeistä vuotta lukiossa ja kiertää puhumassa kaltaistensa orpolasten asemasta kotimaassaan.

Saimme Letwinin vieraaksemme Lempäälän lukioon toukokuun 5. Letwin, Oili ja Seppo kertoivat lukion väelle elämästä köyhässä Zimbabwessa. Letwin avasi lelulaisten perjantaiaamun zimbabwelaisella auringonnousun laululla ja esittämällä äimistyneelle yleisölle Finlandia-hymnin sujuvalla suomen kielellä!

Letwin kertoi pienemmille opiskelijaryhmille elämästä kotimaassaan. Saimme kuulla, kuinka erilaista nuorten elämä köyhässä Zimbabwessa on verrattuna meidän suomalaisten nuorten elämään. Lukion käynnin kokonaiskustannukset voivat nousta jopa 700 euroon, kun mukaan lasketaan kaikki maksut eli kouluasut, kirjat, vihot, tarvikkeet. Se on yli neljä kertaa suurempi rahamäärä kuin on zimbabwelaisen siivoojan kuukausipalkka. Aniharvalla paikallisella on siis varaa kouluttautua.

Suurimmalle osalle suomalaisista on itsestäänselvää, että aikuinen ei saa satuttaa lasta. Zimbabwessa fyysinen väkivalta on päivittäistä sen kieltäneistä laeista huolimatta niin kouluissa, kuin kotonakin. Opimme Letwiniltä, että perheen merkitys on erilainen eri maissa. Esimerkiksi Zimbabwessa tätisi on äitisi ja setäsi on isäsi. Jos lapsi jää orvoksi, on hänellä kuitenkin kokonainen suku, joka pitää hänestä huolta. Joissain tapauksissa kuitenkin suku voi hylätä lapsen tai nuoret tyttölapset voidaan luovuttaa vanhemmille miehille vaimoiksi morsiusrahan toivossa.
Letwinin suunnitelmat ovat toisenlaiset. Hän haluaa kouluttautua kirjanpitäjäksi ja jatkaa laulamista sen ohella. Letwinin vierailu avasi lelulaisten silmiä. Opimme arvostamaan muun muassa suomalaista koulunkäyntijärjestelmää ja vapautta olla oma itsensä ilman pelkoa.

Katso lisätietoa
Sanna Kaseva ja Jutta Juomoja