Home » Tapahtumat, Uutiset

Ellan ja Aneten päivä nuorten parlamentissa

Written By: admin on huhtikuu 15, 2016 No Comment

Ellan päivä: Nuorten parlamentti järjestettiin perjantaina 15.4. Päivään mahtui monenlaisia -niin harjoiteltuja, kuin myös odottamattomampia- tapahtumia ja tapaamisia. Oma päiväni alkoi raikkaalla klo 05:30 herätyksellä ja ennen pitkää siitä selvittyäni päädyin Lempäälän juna-asemalle muiden lähtijöiden seuraan. Junamme lähti kohti Helsinkiä varttia vailla seitsemän Aneten kännykkä tragedian siivittämänä. Junamatka kului nopeasti, kun purimme jännitystä ja kävimme läpi päivän ohjelmaa sekä puheenvuoroja. Itselläni ei juuri ollut jännitettävää sillä en tulisi omaamaan puheenvuoroa päivän aikana, mutta minua huolettivat lähinnä vain käytäntöjen omaksuminen ja aikataulussa pysyminen. Tämä oli tottakai varmasti vain pientä Janikan ja Aneten kokeman jännityksen rinnalla.

Junamme saapui Helsinkiin 7:45 ja siitä jatkoimme jalan pikkuparlamentin tiloihin. Sinne saavuttuamme meille jaettiin nimikortit ja läjä muuta nuortenparlamentti-aiheista tavaraa. Loistavan aamupalan jälkeen tiemme erkanivat, kun toimittajaoppilas Janika jäi pikkuparlamentiin odottamaan poliitikko nonstoppia ja kerhonohjaaja Pate omaa tilaisuutaan, kun taas minä ja Anette lähdimme 100 metrin päähän eri rakennuksessa sijaitsevaan täysistuntosaliin omien tapahtumiemme harjoituksiin. Harjoituksissa käytiin läpi käytännön asioita, kuten painikkeiden ja mikrofonin käyttöä, sekä yleisiä toijmintatapoja. Sitä seurasi nopea tauko ja ajankohtaiskeskustelu. Kyseisen tapahtuman alussa seurasin, kuinka Anette piti länsi-Suomen aloituspuheenvuoron. Täytyy sanoa, että Anette hoiti homman todella hienosti. Paljon paremmin, kuin minä olisin varmaan ikinä pystynyt. Ajankohtaiskeskustelussa esiettiin kysymyksiä ja mielipiteitä nuorten hyvinvointiin liittyen ja puhemies jakoi puheenvuoroja niitä pyytäneille. Keskustelu meni jopa hieman yliajalle, koska hyviä kysymyksiä oli paljon.
Tämän jälkeen oli pieni välipalatauko ja sitä seurasi oikeastaan päivän kohokohta; nuorten parlamentin suullinen kyselytunti, johon osallistuivat myös muun muassa Suomen pääministeri Juha Sipilä, ulkoasiainministeri Timo Soini, sekä Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen. Kyselytuntia seurasivat suorana toimittajaoppilaat, kerhonohjaajat sekä myös suuri joukko kotijoukkoja, sekä myös moni Hakkarinkin luokka. Ministerit vastailivat tunnin ajan oppilasedustajien laatimiin kysymyksiin ja esimerkiksi Timo Soini vastasi Aneten kysymykseen Schengenin sopimuksen raukeamisesta. Vaikka en itse päässyt kysymään kysymystäni oli kyselytunti ja sen seuraaminen mielenkiintoinen ja hieno kokemus.
 Sen jälkeen palasimme pikkuparlamenttiin puhemiehen vastaanottoon. Sen yhteydessä saimme myös napattua kuvat itsensä puhemies Lohelan, Juha Sipilän, Timo Soinin sekä Ben Zyskowiczin kanssa ja saimme taas vähän syötävää. Lähdimme n. 14:15 päiväohjelman päätyttyä hortoilemaan aikamme kuluksi kauppakeskus Forumiin ja jätimme Helsingin taaksemme lopulta junamme lähdettyä kohti Lempälää 15:27.
Päivä oli hieno tilaisuus tutustua hallituksen (väliaikaisiin) tiloihin ja toimintaan. Se oli myös paitsi ainutkertainen, myös todella mielenkiintonen kokemus. Tähän vaikuttivat osaltaan niin päivän ohjelma, tapaamani ihmiset sekä loistava matkaseurue, joka teki päivästäni nuortenparlamentissa unohtumattoman.
Aneten päivä: Päivä lähti käyntii auton oveen jääneellä kännykän näytöllä. Lähdettiin sitten junalla kello 6.45 ja Helsinkiin saavuttiin n. klo 7.45. Ensin syötiin aamiaista pikku parlamentin ravintolassa ja sitten siirryttiin klo 9.45 Ellan kanssa Sibelius-akatemian istuntosaliin harjoituksiin. Täysistuntosalissa päästiin tositoimiin klo 10.45 jolloin pidin Länsi-Suomen alue puheenvuoron. Siitä jatkui n. klo 11.40 asti ajankohtaiskeskustelu nuorten hyvinvoinnista. Siellä tuli esille hienoja ja mielenkiintoisia aiheita. Pienen tauon jälkeen klo 12-13 oli kyselytunti ministerien kanssa. Kysyin oman kysymykseni Schengenin sopimuksen raukeamisesta. Sitten mentiin vielä syömään pikku parlamentin ravintolaan lounasta ja oli vapaamuotoista keskustelua kansanedustajien kanssa. Lopuksi oli hetki vapaa-aikaa Helsingissä.

Kuvia nuorten parlamentista

Trackbacks/Pingbacks