Home » Tapahtumat, Uutiset

Janikan päivä nuorten parlamentissa+kuvia

Written By: admin on huhtikuu 15, 2016 No Comment

Nyt on Nuorten parlamentti, vuosimallia 2016, takanapäin. Voin jo tähän alkuun todeta, että tilaisuus oli todella hieno, enkä vahtaisi sitä mistään hinnasta. Se oli ikimuistoista. Joka toinen vuosi järjestettävä nuorten parlamentti sattui tänä vuonna osumaan 2000 vuonna syntyneiden kohdalle. Seuraavan kerran Hakkaria on toivottavasti edustamassa 2002 syntyneet vuonna 2018.

Tänä vuonna Hakkaria olivat edustamassa Anette Länsipuro, Ella Virtanen ja Janika Paukkuri. Näitä ”tehotyttöjä” oli valvomassa Pate Nikulainen. Anette ja Ella toimivat oppilasedustajina, kun taas Janika oli toimittajana päivittäen sosiaalista mediaa ja kuvaamassa. Ellan ja Aneten päivästä voit lukea täältä. Alempaa löydät kuvauksen Janikan päivästä toimittajana.

Janikan päivä: Kuten jo saatoit Ellan ja Aneten jutusta lukea, päivämme alkoi hyvinkin aikaisin. Itse heräsin hieman ennen kuutta ja viiden tunnin yöunilla suuntasin kohti Lempäälän juna-asemaa. Jännityksen takia unet olivat jääneet hieman vähäisiksi. Junamme lähti Lempäälästä 6.45. Pakkastakin oli sillä hetkellä muutamia asteita, mutta tunnelma oli sen verran sähköinen, että sitä ei edes huomannut. Matka Helsinkiin sujui suhteellisen nopeasti vaihtuvien maisemien ja hyvän seuran ansioista. Riihimäellä vaihdoimme junaa ja silloin tajusin, että nyt aletaan todellakin olemaan lähellä. Tunnin verran matkasimme vielä toisella junalla. Asemalta lähdimmekin heti kohti pikkuparlamenttia, joka olikin aivan remontissa olevan Eduskuntatalon vieressä. Sisällä meille jaettiin nimilaput, joista ilmeni ketä ja mistä koulusta olemme, sekä se mikä tehtävämme on päivän aikana. Tästä suuntasimme suoraan aamupalalle, joka oli kyllä positiivinen yllätys.

Kello alkoi näyttämään pian kymmentä. Anette ja Ella suuntasivat kohti omia harjoituksiaan, kun itse jäin odottamaan kutsua auditorioon Paten kanssa. Pian pääsinkin jo paikalleni ja Pate jatkoi omaan ohjelmaansa. Meillä toimittajalla oli ensimmäisenä vuorossa poliitikko nonstop, joka oli kuulemma hyvin samanlainen, kuin hallituksen joka torstainen kyselytunti. Me toimittajat pääsimme kysymään itse keksimiämme kysymyksiä. Vastaamassa oli Vihreiden Ozan Yanar, Keskustan Katri Kulmuni, Perus Suomalaisten Simon Elo ja Vasemmiston kansanedustaja Li Andersson. Nonstop oli mielestäni todella mielenkiintoinen. Kävimme läpi mielenkiintoisia aiheita, kuten; ilmastonmuutos, pakolaiset, kodittomat, koulutus leikkaukset. Keskustelusta teki mielenkiintoista myös se, että paikalla oli kaksi puoluetta hallituksesta ja kaksi oppositiosta, eikä keskustelu täten säilynyt ilman toisen puolueen haukkumista. Myös positiivisia ajatuksia saattoi kuulla. Hyvänä esimerkkinä Vasemmiston Li Andersson kehui nykyisen hallituksen otetta ilmastonmuutokseen. Nonstop oli mielestäni todella mielenkiintoinen ja sitä olisi voinut seurata vielä seuraavat kaksi tuntia. Kysymyksiä oli valitettavasti enemmän kuin aikaa oli vastata ja kuten tiedetään; poliitikot eivät ole tunnettuja lyhyistä vastauksistaan. Nonstopin jälkeen meillä oli puolen tunnin tauko. Meille tarjottiin erilaisia juomia, kuten limsaa ja vissyä, sekä muffinssi. Sen jälkeen siirryimme takaisin auditorioon seuraamaan täysistuntoa.

Seuraavaksi vuorossa oli lounas. Edustajaoppilaat saapuivat Sibelius-akatemiasta takaisin Pikkuparlamenttiin, jossa me muut jo odottelimme. Olimmekin nopeita ja otimme vielä yhteiskuvat Timo Soinin ja Juha Sipilän kanssa. Siitä siirryimme pikkuparlamentin ravintolaan, jossa eduskunnan puhemies Maria Lohela piti lyhyen, mutta hienon puheen ja kiitteli erityisesti täysistunnossa olleita oppialaita hyvästä käytöksestä istuntosalissa. Aplodien saattelamana pääsimme nauttimaan lounasta. Ruokailun jälkeen pääsimme vielä Ben Zyskowiczin kanssa kuviin. Itse henkilökohtaisesti petyin, kun en päässyt kuvaan Sanni Granh-Laasosen kanssa, jota ei kyllä näkynytkään täysistunnon jälkeen.

Huikean päivän jälkeen pääsimme vielä kiertelemään vapaasti Helsinkiin. Junamme lähti Helsingistä 15.27. Matkustimme ensimmäisessä luokassa Tampereelle ja sieltä vaihdoimme junaan, joka meni Lempäälään. Päivä oli kaikin puolin unohtumaton! Kiitos Pate, sekä Anette ja Ella hienosta päivästä!

Kuvia nuorten parlamentista: