whatsapp-image-2017-04-08-at-19-23-08

Yhdessä ympäristön puolesta (Earth Week) Lempäälän-Vesilahden Sanomat

Ympäristöarvot ovat tärkeitä ja tätä viestiä haluaa levittää myös Lempäälän lukio. Lukiolaiset ja opettajat ovat suunnitelleet yhdessä tempausviikon, jonka tarkoitus on miettiä arkisia valintoja, jotka vaikuttavat ympäristöön. Viikon aiheisiin kuuluvat muun muassa ruoka, vaatteet ja liikkuminen ja mukana on jo monia tahoja sekä ennen kaikkea halua muutokseen. Tämä kaikki kulkee nimellä Earth week.

Tempauksen suunnittelussa ovat olleet mukana muun muassa opettaja Eeva Gullstén sekä lukiolaiset Anette Länsipuro, Ella Majaus ja Tiia Marjamäki. Kysyttäessä mikä heitä motivoi lähtemään mukaan hankkeeseen, tuli vastauksissa esiin aiheen tärkeys ja se ettei mukaan lähdetty huvin vuoksi.

– Ne ovat nykyään tärkeitä arvoja politiikassa ja se on tulevaisuutta, sanoo Majaus.

– Ja se on tärkeä juttu, koska ei täällä kauaa eletä, jos me elämme tällä tavalla, lisää Länsipuro.

Tärkeä aihe tuo eri tahot yhteen

Tyttöjen mielipiteen ympäristöarvojen tärkeydestä jakaa moni muukin ja tämä näkyy tempaukseen mukaan lähteneiden toimijoiden määrässä. Mukana on jo monenlaisia- ja kokoisia toimijoita WWF:stä sellaisiin paikallisiin tahoihin, kuin tekstiilien kierrätyspaja ja materiaalipankki LeVeTeks sekä Lempäälän ympäristönsuojelu yhdistys.

– WWF lähti tosi innolla mukaan ja siellä oltiin ihan yllättyneitä, että ollaan edes aloitettu tämmöinen, kun lukiot eivät yleensä lähde tämmöisiin kovin helposti, kertoo Marjamäki.

Lisäksi mukaan ovat lähteneet muun muassa Ideapark, Martat, Sitran ilmastoasiantuntija Oras Tynkkynen sekä keittiömestarit Arto Rastas ja Ilkka Isotalo, jotka suunnittelevat reseptejä, joita lähdetään toteuttamaan Lempäälän lukiossa yhteistyössä Lempäälän ruokapalvelun kanssa.

– Kahden viikon aikana on kasvisruoka-kampanja, jolloin normaalin kouluruoan lisäksi on tarjolla herkullisia kasvisruokavaihtoehtoja, selittää Gullstén.

Palloa onkin heitetty paljolti mukaan tulleille toimijoille ja nelikko on ollut mukana monissa kokouksissa ja yhteistyöpalavereissa, joissa viikkoa on ideoitu yhdessä.

– Olemme käsitelleet Ekolauantai-tapahtumaa ja jutelleet eri toimijoiden kanssa heidän periaatteistaan, kertoo Majaus.
– Ollemme ottaneet vastaan ja lähettäneet ideoita ja soveltaneet sitten niitä resurssien mukaan, sanoo Länsipuro.img_9547

Palaverit ovat tuottaneet tulosta, sillä Majaus kertoo, että esimerkiksi LeVeTeks ja Globe Hope ovat lainanneet tapahtumaan vaatteita ja Hakkarin yläaste sekä Vesilahden koulu tuovat oman panoksensa projektiin. Kehitteillä on myös ”ekokummi”-projekti, jossa yläkoululaiset kouluttavat eskareita ympäristönsuojeluun.

– Vesilahden ysiluokkalaiset esimerkiksi lähtevät pienten kanssa kierrätyspisteelle tai metsäretkelle, kertoo Gullstén.

Jokaiselle jotakin

Tempausviikko potkaistaan käyntiin perjantaina 7. huhtikuuta, jolloin Lempäälän lukiossa on Earth week-startti. Siellä tempaukseen ja sen syihin paneudutaan tarkemmin ja vieraana on Oras Tynkkynen. Suurin osa tempauksesta keskittyy kuitenkin seuraavalle päivälle, jolloin Ideaparkissa järjestetään Ekolauantai-tapahtuma.

– Olemme panostaneet siihen eniten, sanoo Majaus.

Nelikko kertoo, että tapahtumassa on muun muassa eri yhdistysten pisteitä, muotinäytös ja kunnallisvaaliehdokkaiden vaalipaneeli, jossa nikkaroidaan linnupönttöjä.img_9518

– Vähän kaiken ikäisille ja aikalailla joka alalle on jotain, kertoo Marjamäki.

Tapahtumaa seuraavalla viikolla on luvassa muun muassa tietoiskuja ja haasteita.

– Haastetaan porukkaa esimerkiksi käyttämään kierrätysvaatteita, lisäämään kasvisruokaa ruokavaliossaan ja kulkemaan lyhyitä matkoja kävellen tai pyörällä, selittää Gullstén.

– Me haluamme tuoda ihmisten tietoisuuteen miten voi itse tehdä ekologisempia valintoja niin, että ei tarvitse kuitenkaan tehdä suurta muutosta omassa arjessa, sanoo Marjamäki.

Nelikko sanoo, että tempaus on tarkoitettu kaikille.

– Kannattaa tulla Ideaparkin tapahtumaan ja ainakin tarttua haasteisiin, joista löytyy lisätietoa osoitteesta www.earthweek.fi, he neuvovat.