Home » Mobiililaitteet, Moodle

Ipadit opiskelun välineinä metsässä

Written By: Isto on tammikuu 9, 2013 No Comment

Taustaa

Hakkarin koulussa käytettiin Ipadejä koulun lähimetsässä lajistotuntemuksen syventämiseen peruskoulun 8. luokalla. Sienten biologiaa ja lajin tuntemusta opiskeltiin ensin luokassa sekä perinteisesti, että moodlessa olevan peruslajintuntemus materiaalin avulla. Tämän jälkeen lajintuntemusta syvennettiin sieniretkellä koulun lähimetsässä. Oppilaat loivat itselleen ennen maastotuntia omat Dropbox-tunnukset.

Toteutus:

Motivointi

Retken arvioinnissa käytettiin oikeintunnistettujen sienilajien määrää sekä eri sieniryhmien (käävät, homeet jne.) määrää.

1.    Sienten havainnointi ja tunnistaminen

Oppilaat jaettiin 3 hengen ryhmiin. Jokaiselle ryhmälle jaettiin Ipadit ja sienioppaat. Tehtävänantona oli kuvata ja tunnistaa mahdollisimman monta sienilajia. Lisäksi ryhmien tehtävänä oli kuvata itiöemien (sienen lisääntymis- ja leviämiselin) lisäksi myös varsinaista sientä eli sienirihmastoa. Aikaa käytettiin lukujärjestyksestä riippuen 1-2 oppituntia.

2.    Kuviensiirto ja jakaminen

Maastotunnin päätteeksi oppilaat siirsivät omat sienikuvansa aiemmin luotuihin Dropbox kansioihinsa luokkahuoneeseen Leban Ipadsalkun avulla luodun langattoman verkon yli.

3.    Tunnistettujen kuvien jakaminen Mooodlessa

Seuraavalla tunnilla kuvat ladattiin oppilaiden Dropbox-kansioista Moodlen jaettuun kansioon ja nimettiin lajinimellä tiedostoiksi. Oppilailla oli myös mahdollista tunnistaa metsässä tunnistamatta jääneitä sieniä internetin avulla. Lopputunnista oppilaat tutustuivat toistensa kuviin ja näin myös ne lajit joita ei oltu omassa ryhmässä löydetty, tulivat tutuiksi. Yleisimmistä lajeista tuli useita eri kuvia, joiden avulla hahmottui se tosi asia, että myös sienet ovat yksilöitä ja niiden ulkonäkö vaihtelee paljon saman lajin eri yksilöiden välillä. Myös saman lajin eri-ikäiset itiöemät ovat keskenään erinäköisiä.

Ipadien käytöllä saavutettu lisäarvoa

Oppilaat motivoituivat sieniretkestä enemmän, kun siinä oli myös kuvaamisvelvoite. Havaintojen jakaminen luokan oppilaiden kesken onnistui helposti Dropboxia ja Moodle oppisympäristö käyttäen. Myös luokassa voidaan palata väärin tunnistettuihin/ tunnistamattomiin lajeihin. Eliöiden tunnistaminen on vaikeampaa elävistä näytteistä kuin kuvista.

Vastaavanlaista menetelmää käytettiin myös kenttäkerroksen kasvien sekä sammalten ja jäkälien lajintunnistamisen syventämisessä ja havaintojen jakamisessa. Kasviretkillä kuvattiin myös lyhyitä videoklippejä Ipadeillä metsässä havaituista selkärankaisista ja selkärangattomista eläimistä.

Esimerkkejä oppilaiden ottamista sienikuvista: