Home » Ei kategoriaa, Esitystekniikat, Pedagogiikka

Kokemuksia kahden näytön tekniikan käytöstä historian ja yhteiskuntaopin opetuksessa

Written By: Isto on tammikuu 28, 2013 No Comment

Kaksi näyttöä opetuksessa

Pate Nikulainen

Hakkarin koulu, Lempäälä

Minulla on ollut vuoden verran käytössäni kaksi näyttöä luokassani. Käytän opetuksessani paljon powerpoint-ohjelmaa ja kaksi näyttöä tarjoaa minulle mahdollisuuden seurata opetuksen kulkiessa myös dioihin tekemiäni muistiinpanoja sekä esityksen etenemistä. Käytännössähän powerpointin täysimittainen käyttö kätevästi vaatii kahta näyttöä. Olen myös oppilasesityksissä painottanut oppilaille, että he tekevät muistiinpanonsa suoraan dioihin. Kaikki oppilaat osaavat käyttää powerpoint-ohjelmaa, mutta kukaan ei ole jostain syystä käyttänyt muistiinpanomahdollisuutta.

Kaksi näyttöä mahdollistaa myös sen, että voin historian ja yhteiskuntaopin opetuksessa etsiä samaan aikaan asiaan liittyvät päivän tärkeimmät uutiset, videot jne. ja raahata ne kätevästi oppilasnäytölle ilman, että tuntia kuluu turhaan. Samoin esim. Kelan ym. viranomaisten sivuja on erittäin kätevä käyttää opetuksessa.

Koulussamme on käytössä wilma-ohjelma, jota voin kahden näytön takia pitää auki jatkuvasti eli pystyn suoraan reagoimaan poissaolomuutoksiin ja viesteihin. Lisäksi oppilaiden tietoturva toteutuu paremmin, kun ei edes vahingossa pysty näyttämään poissaolotietoja videotykillä.

Klikkaa kuvaa isommaksi, niin näet tekstit paremmin