Home » Vierailut hankekumppani oppilaitoksiin

Hakkarin koulun ja Lempäälän lukion musiikin opettaja kävi tutustumassa TVT.n hyödyntämiseen Espoon musiikkiopistossa

Written By: admin on toukokuu 13, 2011 No Comment

Kävin tutustumassa Espoon musiikkiopiston Tekno-Emon musiikin teknologian opetukseen 24.3.2011. Seurasin Teuvo Lampisen kahden ryhmän oppitunteja. Ensimmäisessä ryhmässä oli n. 10-vuotiaita lapsia, jälkimmäisessä muutaman vuoden vanhempia nuoria.

Oppilailla oli viimeinen kerta neljän kerran musiikin teknologian tutustumisjaksosta. He olivat ehtineet tutustumaan aikaisemmilla kerroilla äänen tallentamiseen, muokkaamiseen ja jakeluun Applen omalla Garage band -ohjelmalla. 24.3. aiheena oli nuotinnusohjelma Finaleen tutustuminen. Oppilaat kirjoittivat valmiin nuotin uudelleen ja samalla oppivat ohjelman perusteita.

Oppilaat työskentelivät innokkaasti. Itse mietin, että voi kun olisin itsekin jo alakoululaisena saanut opastusta kyseisiin asioihin. Monta mutkaa olisi ollut suorempana, kun ei olisi kaikkea tarvinnut opiskella itse, välillä yrityksen ja erehdyksen kautta.

Tekno-Emon opetus on musiikkiopiston alaista ja oppilaille vapaaehtoista ja ylimääräistä normaalien soitto- ja teoriatuntien ohella. Uskon, että vastaavanlainen toiminta olisi myös peruskoulussa ja lukiossa oppilaille mieleistä ja hyödyllistä.

Ongelmakohtia tulee toki vastaan, joista suurimpina kysymykset mistä rahat ja tilat tietokoneille sekä oheistarvikkeille. Kouluilla on jo toki tietokoneluokkia, mutta lähes poikkeuksetta PC-pohjaisia. Valinnaisaineet ovat lukujärjestyksissä samoissa palkeissa, joten tilojen käyttö ei kenties onnistu.

Mac-tietokoneet ovat perinteisesti olleet musiikin tekijöiden suosiossa. Itse olen käyttänyt PC-konetta ilman ongelmia, kunhan koneessa on ollut tarpeeksi tehoja. Mac-tietokoneita puoltaa kuitenkin se, että Applella tulee koneen mukana Carage-band, joka on hyvä ohjelma aloittaa musiikin tekeminen tietokoneella. Siinä voi luoda oman teoksen valmiita luuppeja päällekkäin laittamalla. Ohjelmalla voi myös nauhoittaa omia ideoita luuppien päälle ja ääntä voi muokata esim. lisäämällä efektejä. Oma tuotos on helppo tallentaa mp3-muotoon ja jakaa esim. netissä muiden kuultaville.

Musiikkia tietokoneella tehdessä tarvitaan myös lisävarusteita, kuten ulkoinen äänikortti hyvän äänenlaadun saamiseksi, MIDI-keyboard, mikrofoni ja kuulokkeet.

Nuotinnus-ohjelmilla puolestaan voi nuotintamisen lisäksi oppia musiikin teoriaa erilaisia tehtäviä tekemällä. Uskon, että se olisi oppilaille mielekäs ja perinteisiä keinoja havainnollisempi tapa opiskella kyseisiä asioita.

Espoon musiikkiopiston tietokoneluokka.

Opettajan lisävaruste.