Home » Moodle, Sähköiset opettajainhuoneet

Sähköinen opettajainhuone moodleen Hakkarin koulussa

Written By: Isto on syyskuu 22, 2011 No Comment

Taustaa:

Hakkarin koulun henkilökunnalle suunnatussa työtyytyväisyyskyselyssä viestintä koettiin huonosti toimivaksi. Ensimmäinen tavoite sähköisellä opettajainhuoneella oli parantaa viestintää ja tehdä se paremmin tavoitettavaksi. Lisäksi Lempäälän kunnan kouluilla on kolme erillistä verkkoa käytössä: 1) Hallintoverkko, johon on pääsy ainoastaan opettajainhuoneen koneelta, 2) Oppilasverkko, johon on pääsy luokista ja ATK-luokista sekä 3) Avoin internetverkko. Oppilasverkon koneilta ei nähnyt hallintoverkossa olevia tiedostoja ja päinvastoin. Lisäksi kotikoneilta/kännykästä avoimesta internetverkosta ei ollut pääsy kumpaankaan em. verkkoon. Täten eri verkoissa oleva tieto edellytti fyysistä siirtymistä koulun sisällä ja kotoa opettajat eivät päässeet käsiksi erilaisiin tiedostoihin. Myös eri tilojen ja välineiden(kamerat, videokamerat jne.) edellytti käyntiä koululla/opettajainhuoneessa.

Toisena tavoitteena sähköisessä opettajainhuoneessa oli totuttaa opettajat moodlen peruskäyttöön, minkä voisi olettaa madaltavan kynnystä myös moodlen käyttämiseen opetuksessa.

Sähköisen opettajainhuoneen sisältö ja moodlen asetukset:

Opettajainhuoneen kurssin muoto on tehty aiheittain ja aiheita on 10.

Keskipalkissa ylimpänä: Uutiset ja ajankohtaiset asiat, jokaisesta uutisiin lisätystä aiheesta lähtee moodlen kautta kaikille  opettajainhuoneen jäsenille sähköposti, jossa on uutisen otsikko ja linkki opettajainhuoneen uutisiin lukemaan lisää.

Aihe 1. Viikkotiedote: rehtorin kirjoittama viikkotiedote, joka tulee aina maanataina. Myös 5 edellistä viikkotiedotetta on luettavissa. Ennen viikkotiedote oli ainoastaan opettajainhuoneen ilmoitustaululla.

Aihe 2. Opettajakokoukset: täältä löytyvät opettajainkokousten esityslistat ja pidettyjen kokousten pöytäkirjat.

Aihe3. Varaukset: Sähköiset tilojen (kielistudio,atk-luokat, neuvotteluhuone ja auditorio), laitteiden(kamerat ja videokamerat) varauskalenterit. Näin tilojen varaustilanteen voi tarkistaa ja tehdä myös kotoa ja opetustiloista. Ensi jakson alusta opettajat myös koepäivänsä sähköiseen varauskalenteriin.

Aihe 4. Lukujärjestykset: opettajien, luokkien, opetustilojen lukujärjestykset löytyvät täältä. Jolloin lukujärjestyksiin on pääsy kaikkialta missä on internetyhteys (tietokoneet, tabletit, kännykät).

Aihe 5. Valvonnat, päivänavaus ja ruokailuvuorot

Aihe 6. Erityispäivät, juhlat ja muut poikkeavat tapahtumat: Tässä kohdassa on verkkokeskusteluja, joissa eri vastuualuetiimit suunnittelevat ja työstävät erilaisia normaalista poikkeavia tapahtumia, kuten teemaviikkoa, liikuntapäiviä ja erilaisia koulumme juhlia. Koska opettajien työpäivät päättyvät eri aikaan on eri tiimien kokouksille vaikea löytää kaikille sopivaa aikaa. Verkkokeskusteluissa asioita voidaan valmistella ja sopia työnjaosta eri henkilöiden kesken sekä kehitellä ideoita, mikä toivottavasti vähentää varsinaisten tiimi kokousten määrää. Oman tiimin keskusteluihin kirjautumalla kaikista keskustelualueen viesteistä saa tlattua sähköpostin.

Aihe 7. Vuosikertomus: Täällä on kansiot vuosikertomusta ja koulun verkkolehteä varten kirjoitetuille jutuille, valokuville ja videoille. Näihin kansioihin voidaan siirtää jutut kaikilta internetverkossa olevilta tietokoneilta ja mobiililaitteilta.

Aihe 8. Muut: Täältä löytyvät kaikki lomakkeet ja kaavakepohjat esim. kasvatuskeskustelu-, jälki-istunto- ja läksyparkkilomake. Myös koulun järjestyssäännöt ja jälki-istunto-ohjeet ovat luettavissa ja tulostettavissa täällä.

Aihe 9. OPO: osastossa löytyy opojen tiedotuksia opettajakunnalle.

Aihe 10. Käyttöönottokoulutus: Täältä löytyy sähköisenopettajain huoneen käyttöönottokoulutuksen powerpoint-esitys, käyttöönottokoulutuksen tehtävät, linkki moodlen 2.0 lyhyteen suomenkieliseen pikaoppaaseen sekä Captivate –ohjelmalla tehdyt flashohjevideot opettajainhuoneen käyttöön: 1)tiedostojen lisääminen ja poistaminen, 2) varauskalenterin käyttö: varauksen lisääminen ja poistaminen ja 3)tapahtumien lisääminen opettajainhuoneen kalenteriin. Videot auttavat myös uusia opettajia hyppäämään mukaan ”moodlejunaan”.

Oikeassa sivupalkissa ylimmäisenä on viimeisimpien uutisten otsikot osio. Uutiset pääsee lukemaan kokonaan painamalla otsikon alla olevaa lisää linkkiä. Seuraavana on viimeisimmät tapahtumat osio joka listaa kaikki lukemattomat keskustelualueiden viestit. Tämän alapuolella on tulevat tapahtumat osio, joka muistuttaa kalenteriin lisätyistä saman viikon tapahtumista. Alimmaisena on itse Kalenteri, johon koulun yhteiset tapahtumat ja poikkeusjärjestelyt viedään koulun johdon toimesta. Kalenterin voi tilata ja/tai siirtää oman tietokoneeensa/puhelimensa sähköiseen kalenteriin Ical –tiedostona.

Vasemmassa sivupalkissa ylimpänä on linkit opettajakunnassa yleisesti käytettyihin sivustoihin. Tällä hetkellä helmeen, kunnan sähköpostiin, kunnan intraan, opetushallituksen sivuille sekä kunnan opetustoimensivuille.

Kaikille opettajille on määritelty moodlessa opettajan (teacher) oikeudet sekä MBRS Scheduler oikeudet. Ensimmäinen mahdollistaa kaikille dokumenttien viennin opettajainhuoneen eri kohteisiin ja jälkimmäinen mahdollistaa varausten lisäämisen, poistamisen ja muuttamisen varauskalentereissa.

Tulevaisuus:

Hakkarin koulun pilotoinnin pohjalta sähköiseen opettajain huoneeseen tehdään parannuksia ja sitä tarjotaan myös muihin kunnan oppilaitoksiin: lukioon, yläkouluun ja alakouluun.

Kun opettajainhuoneen käyttö on omaksuttu osaksi normaalia toimintaa, tarjotaan opettajille koulutusta Moodlen opetuskäytöstä.

Esimerkki opetusvideoista:

Varauksen lisääminen ja poistaminen moodlen varauskalenterista (tulossa)

21.9.2011

Isto Lahtinen