Home » Ei kategoriaa

Ylöjärven jo vuonna 2007 lanseeraama kahden näytön tekniikka jalkautettiin Hakkarin kouluun

Written By: Isto on marraskuu 28, 2011 One Comment

Kahden näytön tekniikka lyhyesti:

Kahden näytön ratkaisussa ykkösnäytön kuvan näkee vain opettaja ja kakkosnäyttö näyttää videotykille menevän kuvan. Eri ikkunoita on mahdollisuus siirtää vetämällä ikkunoita opettajan näytöltä tykille menevälle näytölle. Tämä mahdollistaa mm. oppilaille näkyvän esityksien, web-sivujen jne. valmistelun oppilaiden silmiltä piilossa oppituntien aikana. Opettajan näyttö voi myös sisältää muistiinpanoja opettajalle, joita oppilaat eivät näe. Myös ne erilaiset esitysten ohjaustyökalut ja toimintopainikkeet, joilla ei ole opetuksellista osuutta, on mahdollista pitää ”piilossa”.

Tekniset edellytykset:

Tietokoneessa pitää olla kaksi näytönohjainta, joka tänä päivänä löytyy lähes jokaisesta koneesta vakiona. Liittiminä ovat yleensä VGA ja joko DVI tai Display Port, joka voidaan muuntimella muuntaa DVI:ksi. Kannettavalla tietokoneella ei tarvita kuin VGA liitäntä, sillä kannettavan näyttö toimii sinällään jo ykkösnäyttönä.

Kytkennät:

Kytkentä toteutettiin seuraavasti: DVI/Display Portista (muunninpalikka Display Port–>DVI) kytketään kaapeli suoraan näyttöön ja tämä toimii ykkösnäyttönä. VGA-liitännästä vietiin kaapeli VGA-jakajalle. VGA-jakajasta kytkettiin kaapeli kakkosnäyttöön ja toinen VGA-kaapeli vietiin videotykille.

Tietokoneella asetettiin käyttöjärjestelmässä näytönohjaus toimimaan laajennettuna työpöytänä ja asetetaan DVI/Display Port -liitäntä ykkösnäytöksi ja VGA kakkosnäytöksi.

Lempäälä kiittää nöyrimmästi Ylöjärven tietoteknisiä ja pedagogisa velhoja Jussi Kytömäkeä, Jouni Paaralaa ja Ville Pulakkaa kahden näytön tekniikan mahdollisuuksien esittelystä ja teknisen toteutuksen jakamisesta.